Мета: Прищепити юним читачам любов до книги,
бережливе ставлення до неї. Популяризувати професію шкільного бібліотекаря та користування
бібліотечним фондом. Виховати у дітей культуру читання.
Обладнання: книжкова виставка «Мої улюблені
книжки»; макет «Золотого ключика», презентація.
Хід бібліотечного уроку
Бібліотекар: Доброго дня, любі діти! Доброго дня –
читайлики, знайлики, цікавлики. Саме такими словами мені хочеться називати вас,
тому що всі ви – мої друзі, читачі шкільної бібліотеки. Сьогодні я завітала до
вас не одна, зі мною прийшла її величність «Книга». Запросимо її до класу
оплесками.
( під звуки музики заходить «Книга» )
Книга: Доброго дня, дорогі мої друзі! Я дуже
рада зустрічі з вами. А особливо приємно бачити тих із вас, з ким я вже
знайома. Так-так, не дивуйтеся, декого я вже добре знаю. Адже я – книга зі
шкільної бібліотеки. І тільки сьогодні, лише на один урок, я сама залишила свою
рідну полицю в бібліотеці, а зазвичай, ви, саме ви, юні читачі, берете мене зі
стелажа, щоб прочитати. А ще приємніше, коли користуєтеся мною з повагою, коли бережливо
до мене відноситесь.
1-й учень : В кожнім домі, в кожній хаті –
У містах і на селі, -
Хто навчився вже читати,
Має книжку на столі.
2-учень : Дружба з книгою – це свято,
Не було б його
у нас,
Ми не знали б
так багато
Про новий і
давній час.
Книга: Я – книжка ! Я – товариш твій!
Ти берегти мене
умій!
Щоб я була нова
щораз,
Оберігай мене від клякс.
Гортаєш – пальців ти не слинь,
Оцю погану звичку кинь.
Листків, гляди,
не загинай –
Зроби закладки,
їх вкладай,
Мене папером
обгорни,
Де взяв, туди і
поверни.
Запам’ятай же –
я твій друг,
Але не для
бруднющих рук.
Я - книжка! Я – товариш твій!
Ти зберегти
мене зумій !
Ведучий : Всюди поруч із нами книжка. Вона – наш
друг і порадник. Маленькі діти з цікавістю слухають, коли їм читають дорослі, а
навчившись читати, вже ніколи не розлучаються з книжками. Адже вони допомагають
людині пізнати навколишній світ, дізнатися про давно минулі часи, уявити собі
життя майбутніх поколінь. Український письменник та перекладач Максим Рильський
писав: «Книжка, можливо, найбільш складне і велике чудо з усіх чудес, створених
людством на його шляху до щастя та могутності майбутнього».
Бібліотекар: І навіть уявити важко, що колись на
землі не було книжок у сучасному вигляді, бо люди ще не вміли їх виготовляти.
Сторінками найдавніших книг були камені, стіни печер. Пізніше люди додумалися
писати на глині. Якщо учений збирався в дорогу і брав дві - три «книжки», йому
потрібен був віз. Із часом люди навчилися робити книжки з тонкої шкіри. Першу
таку книжку зробили в Малій Азії у стародавньому місті Пергамі. Через те
«папір» цейназвали – пергаментом. Потім в Африці з’явилися книги з папірусу, та
вони були дуже недовговічними. І, нарешті, в 12 столітті в Європі навчилися виготовляти
папір, схожий на той, яким ми користуємося сьогодні. Нарешті люди навчилися
робити зручні і легкі книжки і створили цілі бібліотеки. Діти , а хто працює в
бібліотеці? (Бібліотекарі).
1-й учень: Бібліотека … Тиша… І століття.
Історія…і тисячі книжкових
див,
Благословляєм вас на
довголіття,
Всіх тих, хто труд цей
славний полюбив.
2-й учень: Професія, як світ, стара і давня.
Від перших зшитків до товстих
томів.
Ви любите і бережете вірно
Пилинки часу й заповідь
віків.
1-й учень: Щасливі ви … Вам слово довіряли
Франко й
Шевченко, Пушкін, Пастернак,
І ваше серце сонцем пронизали
Петрарка,
Українка і Бальзак.
2-й учень: Даєте ви не книги під розписку,
А читачам
даруєте весь світ
І в юних душах,
нерозкритих, чистих,
Ви сієте добро
з дитячих літ.
Книга: Тут думи і думки, науки злети,
Хай дмуть у
світі вітри перемін.
Навіки збережи свій скарб, бібліотеко,
Щоб не торкнулися його ні забуття, ні тлін !
Ведучий: Бібліотека – добрий чарівник, до якого
приходять ледь навчившись читати. А бібліотекар – це, насамперед, творча
особистість, яка безкорисливо, щедро, з повною віддачею служить читачеві. Хтось
із мудрих сказав: «Бібліотекар – це не професія, а стан душі». І це дійсно так.
Бібліотекар: Для мене книга – світло дня,
Для мене книга
– зорі ночі…
Моя сім’я, моя
рідня,
Мій розум, серце, мої очі.
Без книги я не
проживу
Вже, як без
вирію лелека,
Я і крізь вічність
оживу
В отім святім –
бібліотека.
Книга: Є багато див на Землі, створених
людиною. І серед них найбільше диво з див – книга. Як незгасимий смолоскип
освітлює вона все життя шлях людині. І завжди цей смолоскип був у руках
бережливих, надійних руках, руках бібліотекаря.
1-й учень: Книжковий дім – бібліотека!
Це затишок думок святих.
Бібліо – звали
книгу греки,
Цю назву ми
взяли від них.
2-й учень: Тут зібрані думки учених,
І кожна книга – відкриття,
Знання – для всіх людей
священне
Без нього не було б життя.
1-й учень: На стелажах, в просторих залах,
Книжки й книжки
в рядах тісних.
2-й учень: Спасибі тим, хто їх писав,
Спасибі й тим,
хто зберігав!
Бібліотекар: Дорогі друзі! Задумайтесь, яке місце у
вашому житті займає хороша книга, як її треба берегти і шанувати. Герої ваших
улюблених книжок поруч з вами. Вони дуже різні: розумні, хоробрі. Вони завжди
ведуть вас із собою. І так буде весь
час: і дорослими станете, а з вами завжди залишаться ваші друзі – герої
улюблених казок. Людство навіть пам’ятники поставило своїм улюбленим героям. У
США стоять на п’єдесталі два хлопчики – ви їх знаєте. Це – Том Сойєр і Гек Фін.
А у Франції ви можете побачити пам’ятник сміливому д’Артаньяну, герою «Трьох мушкетерів». В Італії на вас чекає
довгоносий Пінноккіо – старший брат Буратіно. А в Данії, у Копенгагенському
порту, дивиться на море ніжна Русалонька, героїня казки Г.Андерсена. Герої
улюблених книг надихають нас у житті, вчать бути добрими, чуйними,
справедливими. А нові, ще незнайомі вам герої, чекають на зустріч зі своїми
читачами в книгах на полицях нашої бібліотеки.
1-й учень: Книги, книги на полицях,
Завше тихо
поміж книг.
Та яку ти не
розгорнеш –
То й легенда в
кожній з них.
2-й учень: Все, що серце, дух і розум
Вік творили не
один,
Повизбирувало
людство
В книги – перли
із перлин
Книга: А зараз я хочу побачити, наскільки уважно ви читаєте
книги і чи вмієте користуватися бібліотекою. Для цього проведемо бліц –
вікторину «Книга – місточок у світ знань».
( Учні умовно розділяються на 2-3 команди,
придумують назву своїй команді і девіз. Результати змагання фіксуються на дошці
1-м і 2-м учнем. Запитання задає «Книга». Ведучий працює в аудиторії – обирає
того, хто дає відповідь на запитання, підтримує порядок).
Запитання:
1. З якого матеріалу виготовлено найпершу «книгу»? ( З каменю)
2. Як називається словник, у якому слова розміщені за
темами? ( Тематичний)
3. Що зберігається у шкільній
бібліотеці? (Підручники, книги, газети,
журнали,довідники, енциклопедії, словники)
4. Головний обов’язок читача бібліотеки? (Вчасно повернути книгу)
5. Як називають забудькуватого читача? (Боржник)
6. Як називають книги, за якими учні
вивчають навчальний предмет? (Підручники)
7. Як називають словники, в яких
пояснюється написання слів? (Орфографічні)
8. Кого називають Кобзарем українського
народу? (Т.Г. Шевченка)
9. Автор романів про Гаррі Поттера. (Джоан Ролін)
10. Хто автор казки «Котигорошко»? (Народ)
11.Хто автор
казки «Фарбований лис»? (І. Франко)
12.Хто автор казок « Цар Плаксій та
Лоскотон», «Подорож у країнуНавпаки»? (В. Симоненко)
13.Картка, в яку записуються дані читача
і ведеться облік книг. (Формуляр)
14.Каталог, в якому всі книги подаються
за алфавітом прізвищ авторів ? (Алфавітний)
15.Коротка розповідь про книгу. (Анотація)
16. Вигадане ім’я, яким автор підписує
свій твір . (Псевдонім)
17. Список літератури в кінці твору? (Бібліографія )
(Книга підводить
підсумки конкурсу, вручає приз команді-переможцю)
Бібліотекар:
Вітаю вас, любі мої, з перемогою! А тепер хочу звернутивашу увагу на ось цей
«Золотий ключик». Адже не даремно він присутній у цій залі. Чи зможе він
сьогодні відчинити чарівні дверцята? Куди ведуть ці дверцята? Здогадайтеся
самі. А допоможуть вам у цьому наші загадки.
1-й учень: Це не ляси – прибамбаси
І не плітки чи
смішки,
І не брязкальця – прикраси,
А улюблені…
(книжки).
2-й учень: В школі – учень, Вдома – син,
А в театрі ти – глядач.
Як зайдеш в
бібліотеку,
Будеш зватися … (читач).
1-й учень: Розібратись в морі книг –
І веселих і сумних
Допоможе вам не
пекар,
А знавець … (
бібліотекар ).
2-й учень: Щодня приходим в храм духовний,
Що мудрості і дива повен.
Гортаєм
сторінки чудові,
Світ пізнаєм у рідній мові,
Це не кіно, не
ігротека,
А це шкільна … (бібліотека).
Бібліотекар: Ось ви й розгадали таємницю нашого
«золотого ключика». Так, сьогодні він відімкне дверцята в чарівний світ книги,
в мудрий світ – бібліотеки. Право виконати цю почесну місію ми надаємо нашій
сьогоднішній гості – її величності Книзі! Їй уже час зайняти місце на своїй
полиці, бо незабаром перерва і галаслива юрба учнів нашої школи заповнить тишу
шкільної бібліотеки.
(передає ключ Книзі ).
Перед тим, як
попрощатися з вами, запишіть,будь ласка, домашнє завдання. За результатами
сьогоднішнього заняття складіть твір-роздум на тему: «Книга в моєму житті».
Найкращі твори будуть надруковані на шпальтах шкільної газети, а їх автори,
окрім загального визнання, – отримують хороші оцінки за свою роботу. І на завершення
хочу сказати :
Бібліотека – море книг,
Бібліотека -
храм науки…
Переступайте
наш поріг,
Беріть скарби
нетлінні в руки!
Вони – це згусток давнини,
Вони – це всіх
епох розмова,
Вони прийшли із далини,
Як наша
виспівана мова.
Тож, не минайте
цей поріг,
Беріть скарби
нетлінні в руки:
Нема прекрасніших доріг,
Ніж в цей все людний храм науки.
Немає коментарів:
Дописати коментар